Podręczniki

Nowa lista lektur dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego

Nowa lista lektur dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego

O tym, że Ministerstwo Edukacji Narodowej chce wprowadzić zmiany na liście lektur szkolnych, wiemy już od początku lipca. 13 sierpnia, zaledwie dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego, Przemysław Czarnek podpisał rozporządzenie dotyczące m.in. zmian w kanonie lektur na wszystkich etapach kształcenia. Nowa lista lektur ma obowiązywać już od 1 września tego roku.

Nowa lista lektur dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego

  1. Nowa lista lektur szkolnych od 1 września 2021
  2. Nowa lista lektur szkolnych — szkoła podstawowa, klasy 1-3
  3. Nowa lista lektur szkolnych do szkoły podstawowej, klasy 4-6
  4. Lista lektur szkolnych, klasy 7-8 obowiązująca od 2021 roku
  5. Nowy kanon lektur: liceum i technikum, zakres podstawowy
  6. Nowy kanon lektur: liceum i technikum, zakres rozszerzony

Nowa lista lektur szkolnych od 1 września 2021

8 lipca rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie propozycji zmian w podstawie programowej. Teraz już wiemy, że zmiany proponowane przez MEN stały się faktem. Na informacyjnej stronie rządowej możemy przeczytać, że:

Zmieniony wykaz lektur będzie obowiązywał od 1 września 2021 r. na wszystkich etapach kształcenia, tj.: w klasach I-III szkoły podstawowej, w klasach IV-VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych.

Z listy lektur w szkole podstawowej znikną m.in. Zaczarowana zagroda Centkiewiczów, Oto jest Kasia Miry Jaworczakowej, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca Leszka Kołakowskiego, a Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi Rafała Kosika, zamiast zniknąć z listy lektur obowiązkowych — jak to było początkowo planowane — zostaje przeniesiona na listę uzupełniającą.

MEN zastąpi je m.in. książkami takimi jak: Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie Julity Grodek,  Piaskowy wilk Åsy Lind, Którędy do Yellowstone? Mizielińskich, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły Piotra Kordyasza czy Topsy i Lupus Zofii Kossak-Szczuckiej.

Zamiany, które czekają uczniów i nauczycieli w liceum i technikum, dotyczą głównie lektur uzupełniających. Tutaj w kanonie pojawią się m.in.: Wspomnienia z Wołynia 1917–1919 Kossak-Szuckiej, Raport Witolda Witolda Pileckiego, Przed sklepem jubilera Wojtyły, czy Zapiski więzienne Wyszyńskiego.

Szerzej planowane zmiany w kanonie lektur omawiałam w lipcowym artykule: Zmiany w kanonie lektur szkolnych — trwają konsultacje w sprawie projektu.

Zmiany w kanonie lektur: co z nauczycielem, biblioteką?

Po wprowadzonej naprędce reformie edukacji, zmienianie kanonu lektur szkolnych, i to na wszystkich etapach kształcenia, zaledwie dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego chyba nie powinno już nikogo dziwić.

Z pewnością będzie się to wiązać z jednej strony z wymuszeniem na nauczycielach szybkiej zmiany w rocznych planach pracy na lekcjach języka polskiego, z drugiej wymuszenie na szkołach zaopatrzenia bibliotek w nowe książki.

MEN, żeby pomóc nauczycielom, obiecało przygotować i opublikować na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji koniec sierpnia odpowiedni komentarz dydaktyczny do zmian, jakie wprowadzono na listach lektur.

Lektury i opracowania do szkoły podstawowej

Nowa lista lektur szkolnych — szkoła podstawowa, klasy 1-3

Nowe pozycje na listach lektur wyróżniłam kolorem.

  • Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
  • Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
  • Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
  • Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
  • Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
  • Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
  • Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
  • Maria Krüger, Karolcia;
  • Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
  • Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
  • Joanna Papuzińska, Asiunia;
  • Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
  • Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
  • Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
  • Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
  • Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
  • Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
  • Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
  • Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
  • Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek;
  • Dorota Gellner, Wścibscy;
  • Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
  • Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
  • Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
  • Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
  • Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.

Nowa lista lektur szkolnych do szkoły podstawowej, klasy 4-6

Lektury obowiązkowe

  • Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  • Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
  • Bolesław Prus, Katarynka;
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  • Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  • Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  • Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Lektury uzupełniające

  • Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
  • Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
  • Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
  • Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
  • Olaf Fritsche, Skarb Troi;
  • Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
  • Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
  • Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
  • Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
  • Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  • Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
  • Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  • Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
  • Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
  • Sat-Okh, Biały Mustang;
  • Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  • Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
  • Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela
  • Carlo Collodi, Pinokio;
  • John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
  • Emilia Kiereś, Rzeka;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
  • Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
  • Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
  • Longin Jan Okoń, Tecumseh;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
  • Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
  • Louis de Wohl, Posłaniec króla
  • Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi – przeniesiona z wykazu lektur obowiązkowych

Nowa lista lektur szkolnych, klasy 7-8

Lektury podstawowe

  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
  • Aleksander Fredro, Zemsta;
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
  • Ignacy Krasicki, Żona modna;
  • Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
  • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
  • Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
  • Juliusz Słowacki, Balladyna;
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
  • Sławomir Mrożek, Artysta;
  • Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)
  • Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lektury uzupełniające

  • Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
  • Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
  • Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
  • Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
  • Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
  • Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
  • Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);
  • Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże;
  • Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
  • André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
  • Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
  • Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
  • Nicolas Sparks, Jesienna miłość
  • Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty)przeniesione z lektur obowiązkowych do uzupełniających

Zmiany na liście lektur szkolnych w 2021 roku

Nowy kanon lektur: liceum i technikum, zakres podstawowy

Lektury podstawowe, zakres podstawowy

  • Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;
  • Jan Parandowski, Mitologia, część I Grecja;
  • Homer, Iliada (fragmenty), Odyseja (fragmenty);
  • Sofokles, Antygona;
  • Horacy – wybrane utwory;
  • Bogurodzica; Lament świętokrzyski (fragmenty); Legenda o św. Aleksym (fragmenty); Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty);
  • Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty);
  • Pieśń o Rolandzie (fragmenty);
  • Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);
  • Dante Alighieri, Boska komedia (fragmenty);
  • Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym Psalm 13, Psalm 47; tren IX, X, XI, XIX; Odprawa posłów greckich;
  • Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);
    wybrane wiersze następujących poetów:Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp-Szarzyński;
  • Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty);
  • William Szekspir, Makbet, Romeo i Julia;
  • Molier, Skąpiec;
  • Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny, wybrane satyry;
  • Franciszek Karpiński, wybór sielanek i liryki religijnej;
  • Adam Mickiewicz, Oda do młodości; wybrane ballady, w tym Romantyczność; wybrane sonety z cyklu Sonety krymskie oraz inne wiersze; Konrad Wallenrod; Dziady cz. III;
  • Juliusz Słowacki, Kordian, wybrane wiersze, w tym Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mój;
  • Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia;
  • Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze;
  • Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;
  • Eliza Orzeszkowa, Gloria victis;
  • Henryk Sienkiewicz, Potop;
  • Adam Asnyk, wybór wierszy;
  • Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara;
  • wybrane wiersze następujących poetów: Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff;
  • Stanisław Wyspiański, Wesele;
  • Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I – Jesień);
  • Stefan Żeromski, Rozdziobią nas kruki, wrony…, Przedwiośnie;
  • Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty);
  • wybrane wiersze następujących poetów: Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimiera Iłłakowiczówna, Julian Przyboś, Józef Czechowicz, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy;
  • Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, Ludzie, którzy szli;
  • Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat;
  • Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem;
  • wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;
  • Albert Camus, Dżuma;
  • George Orwell, Rok 1984;
  • Józef Mackiewicz, Droga donikąd (fragmenty);
  • Sławomir Mrożek, Tango;
  • Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym (wybrane opowiadanie); Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii);
  • Jacek Dukaj, Katedra (z tomu W kraju niewiernych);
  • Antoni Libera, Madame;
  • Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie);
  • Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach);
  • Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty);
  • wybrane utwory okresu stanu wojennego;
  • powojenna piosenka literacka – wybrane utwory Ewy Demarczyk, Jacka Kaczmarskiego, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej oraz wybrane teksty Kabaretu Starszych Panów.

Lektury uzupełniające, zakres podstawowy

W każdej klasie obowiązkowo dwie pozycje książkowe w całości lub we fragmentach, na przykład:

  • Sofokles, Król Edyp;
  • Mikołaj z Wilkowiecka, Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim (fragmenty);
  • Dzieje Tristana i Izoldy (fragmenty);
  • Giovanni Boccaccio, Sokół;
  • Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego (fragmenty);
  • Andrzej Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej (fragmenty);
  • Miguel de Cervantes y Saavedra, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (fragmenty);
  • Wespazjan Kochowski, Psalmodia polska (wybór psalmów);
  • Wacław Potocki, Transakcja wojny chocimskiej (fragmenty z części I);
  • Ignacy Krasicki, Monachomachia (fragmenty);
  • Stanisław Trembecki, Franciszek Kniaźnin, wybrane utwory;
  • Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za czasów panowania Augusta III (fragmenty);
  • Julian Ursyn Niemcewicz, Powrót posła;
  • Stanisław Staszic, Przestrogi dla Polski (fragmenty);
  • Juliusz Słowacki, Beniowski (fragmenty);
  • Aleksander Fredro, Śluby panieńskie;
  • Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera (fragmenty), Faust (fragmenty);
  • George Byron, Giaur (fragmenty);
  • Adam Mickiewicz, Dziady cz. IV;
  • Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem;Maria Konopnicka, wybór wierszy;
  • Stefan Żeromski, Echa leśne;
  • Zofia Nałkowska, Granica;
  • Tadeusz Peiper, wybór wierszy;
  • Joseph Conrad, Lord Jim;
  • Anna Kamieńska, Anna Świrszczyńska, Julia Hartwig, Stanisław Grochowiak, Edward Stachura, wybór wierszy;
  • Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem (fragmenty);
  • Zofia Nałkowska, Przy torze kolejowym (z tomu Medaliony);
  • Jan Józef Szczepański, Święty;
  • Tadeusz Różewicz, Kartoteka;
  • Józef Czapski, Na nieludzkiej ziemi (fragmenty);
  • Leopold Tyrmand, Dziennik 1954 (fragmenty);
  • Stanisław Lem, Wizja lokalna;
  • Samuel Beckett, Czekając na Godota;
  • Friedrich Dürrenmatt, Wizyta starszej pani;
  • Eugène Ionesco, Lekcja
  • Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
  • Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);
  • Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
  • Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;
  • Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;
  • Witold Pilecki,  Raport Witolda;
  • Wiesław Kielar, Anus mundi;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;
  • Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
  • John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia

Nowy kanon lektur: liceum i technikum, zakres rozszerzony

Lektury podstawowe, zakres rozszerzony

Lektury obowiążkowe z zakresu podstawowego oraz:

  • Arystoteles, Poetyka, Retoryka (fragmenty);
  • Platon, Państwo (fragmenty);
  • Arystofanes, Chmury;
  • Wergiliusz, Eneida (fragmenty);
  • św. Augustyn, Wyznania (fragmenty);
  • św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna (fragmenty);
  • François Rabelais, Gargantua i Pantagruel (fragmenty);
  • Michel de Montaigne, Próby (fragmenty);
  • Jan Kochanowski, Treny (jako cykl poetycki);
  • William Szekspir, Hamlet;
  • wybrane utwory poetyckie z romantycznej literatury europejskiej, w tym wybrane wiersze angielskich poetów jezior;
  • Juliusz Słowacki, Lilla Weneda;
  • Cyprian Kamil Norwid, Bema pamięci żałobny rapsod, Fortepian Szopena, Czarne kwiaty (fragmenty), Promethidion (fragmenty);
  • realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (Honoré de Balzac, Ojciec Goriot lub Charles Dickens, Klub Pickwicka, lub Mikołaj Gogol, Martwe dusze, lub Gustaw Flaubert, Pani Bovary);
  • Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa;
  • Franz Kafka, Proces (fragmenty);
  • Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy;
  • Bruno Schulz, wybrane opowiadania z tomu Sklepy cynamonowe;
  • Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa;Jorge Luis Borges, wybrane opowiadanie;
  • Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku;
  • Sławomir Mrożek, wybrane opowiadania;
  • wybrane eseje następujących autorów: Jerzego Stempowskiego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Zbigniewa Herberta, Zygmunta Kubiaka, Jarosława Marka Rymkiewicza (co najmniej po jednym utworze);
  • wybrane teksty z aktualnych numerów miesięczników oraz kwartalników literackich i kulturalnych.

Lektury uzupełniające, zakres rozszerzony

W każdej klasie obowiązkowo dwie pozycje książkowe w całości lub we fragmentach, na przykład:

  • Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty (fragmenty);
  • Tomasz Morus, Utopia (fragmenty);
  • Pedro Calderon de la Barca, Życie snem;
  • Wolter, Kandyd (fragmenty);
  • Jean Jacques Rousseau, Nowa Heloiza (fragmenty);
  • wybrane utwory epickie okresu romantyzmu: Józef Ignacy Kraszewski, Stara baśń, Victor Hugo, Nędznicy, Edgar Allan Poe –
  • wybrane opowiadanie; Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy (fragmenty);
  • Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom II – Zima);
  • Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat;
  • Gabriela Zapolska, Moralność pani Dulskiej;
  • Gustaw Herling-Grudziński, Wieża;
  • Florian Czarnyszewicz, Nadberezyńcy;
  • Bohumil Hrabal– wybrane opowiadania;
  • Wiesław Myśliwski, Widnokrąg;
  • Julian Stryjkowski, Austeria;
  • Umberto Eco, Imię róży;
  • wybrane wiersze poetów polskich i obcych;
  • wybrana powieść polska i obca z XX lub XXI wieku;
  • wybrany dramat polski i obcy z XX lub XXI wieku
  • Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;
  • Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;
  • Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
  • Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
  • Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
  • Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim.

źródła:
* Zmiany w kanonie lektur — rozporządzenie podpisane, gov[.pl] (dostęp: 17.08.2021)
* podstawaprogramowa[.pl]