ArtykułySzepty z sieci

Książki i VR (Wirtualna Rzeczywistość) – Niezwykła przyszłość

Książki i VR

KSIĄŻKI I VR

Książki i VR – czy da się to połączyć? Kiedy czytamy książkę, tworzymy sobie coś na kształt wirtualnej rzeczywistości. To my jesteśmy bohaterem opowiadanej historii, to my odczuwamy jego emocje, to my patrzymy na świat jego oczami. Można powiedzieć, że jest to taka nasza wirtualna rzeczywistość, która ma zastosowanie w naszej wyobraźni.

Obecnie książki i VR (Virtual Reality) mogą spotkać się w całkiem realnej rzeczywistości, już nie tej wyobrażonej. Na tą chwilę są to tylko prototypy i pierwsze próby, jednak wkrótce może się to zmienić. Przede wszystkim technologia wirtualnej rzeczywistości w świecie książki, będzie miała zastosowanie w grach komputerowych, bazujących na fabule konkretnego dzieła literackiego oraz aby pomóc pisarzom w kreowaniu książkowego świata bez potrzeby fizycznego podróżowania do opisywanych miejsc.

Książki i VR – jak to można połączyć?

Wirtualna rzeczywistość jest niewątpliwie jedną z najbardziej przyszłościowych i obiecujących technologii na świecie. Jest to rodzaj symulacji stworzonej w środowisku 360st., gdzie dzięki zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania i odpowiedniego sprzętu (gogle) użytkownik może mieć wpływ na zdarzenia, które ogląda lub uczestniczyć w zdarzeniach wygenerowanych przez komputer.

Obecnie VR znajduje zastosowanie przede wszystkim w grach komputerowych i filmach. Umożliwia “fizyczne” przebywanie w określonym środowisku, oglądanie realistycznych obrazów, intensywne odbieranie dźwięków i doznań zmysłowych. Mamy wrażenie, że jesteśmy w środku gry lub filmu. Możemy rozglądać się wokół siebie, a w zaawansowanej technologii także podnosić przedmioty, dotykać ich i wchodzić z nimi w interakcje.

Niesamowite gry jako połączenie świata książki i VR

Jednym z najlepszych przykładów połączenia technologii VR i książki jest gra, umiejscowiona w świecie Harry’ego Pottera, a właściwie w świecie Fantastycznych zwierząt. Spójrzcie na ten krótki film. Zobaczycie na nim, jak dzięki zastosowaniu technologii wirtualnej rzeczywistości użytkownik może rzucać zaklęcia i nieco poszaleć w magicznym świecie JK Rowling. Grając w taką grę mamy wrażenie, że trzymamy w rękach różdżkę i możemy rzucać zaklęcia. Jest to niewątpliwie niesamowite doświadczenie dla wszystkich fanów tego niezwykłego świata i twórczości autorki Harry’ego Pottera.

Porozmawiaj z duchami

Niedawno ukazała się 10-minutowa adaptacja książki George’a Saundersa, Lincoln in the Bardo. Dzięki wirtualnej symulacji użytkownicy mogą mieć „kontakt” z duchami, które występują w książce. Najlepiej zobrazuje to ten krótki filmik:

Powiązane: TECHNOLOGIA VR W DRUGIEJ, FILMOWEJ ODSŁONIE “GREYA”, CZYLI Z CHRISTIANEM I ANĄ W JEDNYM POKOJU…

We własnej wirtualnej bibliotece 

KSIĄŻKI I VRBardzo ciekawym połączeniem technologii VR i literatury jest Chimera Reader, który został stworzony specjalnie pod środowisko wirtualnej rzeczywistości. Do korzystania z aplikacji Chimera Reader potrzebne będą specjalistyczne gogle. Tak naprawdę ta technologia tworzy środowisko sprzyjające Czytelnikowi. Polega to na tym, że przenosimy się do fantastycznej biblioteki, w słuchawkach słyszymy kojącą muzykę. Jesteśmy odizolowani od świata zewnętrznego, dzięki czemu możemy “zatracić” się w świecie książki bez żadnych czynników rozpraszających. Aplikacja umożliwia także uporządkowanie biblioteki książek elektronicznych i lepsze zarządzanie nią.

Nowe narzędzia dla pisarzy 

W końcu jednym z najciekawszych zastosowań technologii VR w świecie literatury jest ułatwienie autorom tworzenia i kreowania książkowego świata. Powstały niezwykle realistyczne symulacje, które przenoszą nas do najbardziej niesamowitych miejsc na Ziemi.

Spójrzcie na poniższy filmik, który pokazuje, jak działa Google Earth VR. Możemy przenieść się do Rzymu, gdzie dzięki szczegółowym mapom i technologii VR mamy wrażenie, że znajdujemy się bezpośrednio w tym mieście. To niezwykle pomocne dla pisarzy, którzy nie muszą już podróżować do wybranego miejsca na świecie, żeby szczegółowo je opisać jako tło dla wydarzeń ze swojej książki.

Na razie jest plan

Połączenie świata literatury i technologii VR jest na razie w fazie eksperymentów. Pojawiają się pierwsze próby, niektóre projekty już odniosły sukces, ale tak na chwilę obecną jest więcej pomysłów niż rzeczywistych zastosowań. Jednak jest to niewątpliwie najbliższa przyszłość. A czy Wy chcielibyście założyć gogle i znaleźć się w świecie swoich ulubionych bohaterów?

Ten artykuł powstał w oparciu o informacje zamieszczone na stronie: www.bookriot.com/2017/04/17/what-are-the-possibilities-for-books-and-vr/

Paulina Adamska