Szepty z sieci

Internet najlepszym kanałem marketingowym książek

Online Shopping

Jednym z najpopularniejszych źródeł wiedzy na temat literatury jest Internet. Badanie „E-konsumenci (Consumer Journey Online)” przeprowadzone przez IAB Polska pokazało, że aż 71 % Polaków dokonujących zakupów w sieci, szuka w niej również informacji o książkach.

Wyniki badania IAB wiele mówią na temat współczesnego rynku książki w Polsce. Okazuje się bowiem, że Internet stał się jednym z podstawowych źródeł wiadomości dotyczących literatury. Beata Gutowska, dyrektor zarządzający Publio.pl, w następujący sposób komentuje ten trend:

Czytelnicy książek w naturalny sposób szukają w internecie informacji na temat nowości wydawniczych, spotkań autorskich czy atrakcyjnych ofert cenowych. W przypadku dynamicznie rozwijającego się rynku książki elektronicznej czytelnik jest jednocześnie aktywnym internautą. Z sieci czerpie wszystkie potrzebne informacje – porównuje ceny, komentuje i wyraża oczekiwania.

Polacy korzystają głównie z informacji zamieszczanych w sklepach internetowych (47 %) i wyszukiwarkach (45 %). Co ciekawe, mniej istotne są dla nas specjalistyczne serwisy (17 %) oraz wpisy na blogach (11%). Większą popularnością cieszą się natomiast opinie na forach i grupach dyskusyjnych (25 %), serwisy społecznościowe (24 %) oraz portale (23 %). Pomimo że internetowe źródła informacji rosną w siłę, nie mamy zbyt dobrego zdania o ich wiarygodności. W tej kwestii bardziej cenimy sobie wypowiedzi bliskich i ekspertów. To właśnie 60 % badanych od rodziny i przyjaciół dowiaduje się, co warto przeczytać.

Internetowe reklamy

Internetowe reklamy książek mają ogromną siłę oddziaływania. Mimo że najczęściej o nowych książkach dowiadujemy się podczas osobistych rozmów (74 %), to o ponad połowie wiemy właśnie dzięki Internetowi. Przodują tutaj reklamy w mailach (29 %) oraz na stronach (23 %). Interesujące jest, że serwisy społecznościowe, które zdają się być bardzo ważnym narzędziem marketingowym ostatnich lat, zajmują w tym zestawieniu przedostatnie miejsce (12 %). Oceniając powyższe formy reklamy, w przypadku e-booków Gutowska stwierdza, że:

Sprzedaż książki elektronicznej najskuteczniej wspierają natomiast: aktywności w serwisach społecznościowych, umieszczanie w sieci linków kontekstowych, newslettery, rekomendacje blogerów i samych czytelników. Rośnie też znaczenie internetu mobilnego i m-zakupów.

Zakupy w sieci

Ponad połowa przebadanych Polaków kupuje książki w Internecie. Wyłącznie taką formę zakupów deklaruje jeszcze tylko 6 % respondentów, ale już 41 % z nich przyznaje, że robi to zarówno w sieci, jak i poza nią. Wśród kupujących jedynie w Internecie nieznacznie przeważają mężczyźni (55 %), zaś oba kanały sprzedaży częściej wybierają kobiety (56 %). Jeśli chodzi o przekrój wiekowy, bardziej aktywnymi klientami online są osoby od 15 do 44 roku życia. Co zrozumiałe, częściej na zakup książek w sklepach stacjonarnych decydują się respondenci po 45 r. ż. Interesującym sygnałem jest natomiast fakt, że już 13 % spośród nich dokonuje zakupów wyłącznie przez Internet.

Malwina Pietrewicz